Ikävä

Kevät tulee ja linnut laulaa. Minua masentaa, kun en pysty iloitsemaan siitä. Yleensä tähän aikaan vuodesta olen aina hyvällä tuulella. Nyt en ole. Ensimmäistä kertaa vuosiin suunnittelin lomaa jo toukokuulle ja lyhyttä matkaa vaikka Amsterdamiin. Nyt ei huvita. Pauliinakaan ei pääse matkalle mukaan. Ehkä sitten ensi vuonna. Jos ensi vuotta tulee koskaan. Tämä on niin väärin! Miksi minulle ei suotu yhtä kokonaista vuotta 38 päivän lomista nauttimiseen? Miksi juuri nyt piti tulla tämä sairaus?!!! 

Metsässä katselen puita ja melkein näen vaaleanvihreät lehden alut. On melkein huhtikuu ja valoisaa riittää myöhään iltaan, kun kesäaika alkaa huomenna. Nyt olisi juuri se aika vuodesta, kun nauttisin pyöräilystä ja lenkkeilystä metsässä. Nyt en voi edes kävellä kovin vauhdikkaasti, ettei tule hiki. Pyöräillä en uskalla, koska äkkinäiset ohjausliikkeet voivat olla haitallisia haavan paranemisen kannalta. Ainoa kevääseen liittyvä asia, mitä voin tehdä, on maata sängyssä ja katsella keväistyvää maisemaa ikkunasta. Minulla on ikävä, suunnaton ikävä kevättä, jota ei enää tule. 

Päässä alkaa soida laulu, jota en enää tunnista edes: “Ootko omaa elämääsi ikävöinyt, joka ohi kulkee, ettet huomaakaan?/ Päiviä lyhyitä tai pitkiä joista, et koskaan saanut otettakaan?/ Minulla on suunnaton ikävä sinne, mistä en koskaan oo kuullutkaan./ Minä olen kauan jo sinua kaivannut, sinua ei varmasti olekaan./ Minulla on ikävä, minulla on suunnaton ikävä./ Minulla on ikävä, minulla on suunnaton ikävä. (Internet kertoo, että laulun nimi on Ikävä es. Pave Maijanen).

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Pohjasuru

En enää jaksa odottaa

Silti onnellinen