On niin helppoo olla onnellinen


Tänään mä mietin sitä, että kuinka etuoikeutettu olen. Tein jopa listan kaikista etuoikeuksistani. Yksi niistä on eniten mielessä juuri tänään, kun meillä on Saulin kanssa vuosipäivä: olen etuoikeutettu, kun minulla on joku jota rakastan.

Dingon sanoin: Ja elämä on helppoo sillon kun on joku josta pitää kii / Ei tarvitse mennä nukkumaan itkeäkseen itsensä unelmiin / Ja elämä on päivästä päivään vieraiden pilkkaa sinullekin / Päivästä päivään levoton tuhkimo tekee itsestään marttyyrin.

Mulla on Saulin lisäksi muitakin läheisiä, jotka välittää, miten minulla menee sekä kaksi ihanaa kissaa elämääni rikastamassa. Nämä on ne omasta mielestäni tärkeimmät.

Toiseksi tärkeimpiä ovat ne yhteiskunnan tarjoamat, enimmäkseen ilmaiset, etuoikeudet: Suomen kansalaisuus ja siihen liittyvät ihmisoikeudet, demokratia, tasa-arvo ja oikeudellinen turva. Lisäksi minulla on edullinen ja kokonaisvaltainen terveydenhuolto ja hoito ja lääkkeet todettuihin sairauksiin, eikä minulla ole arkiseen elämään vaikuttavia sairauksia. Minulla on myös sosiaaliturva sairauden ja työkyvyttömyyden varalle, ilmainen n. 20 vuoden koulutus ja työttömyysturva sekä edullista vanhustenhuoltoa myös omille vanhemmille sekä mahdollisuus olla hankkimatta paljon lapsia (toisin kuin kehitysmaissa..

Minulla on myös yhteiskunnan tarjoamasta koulutuksesta ja yhteiskunnan vapaasta tiedonvälityksestä johtuvaa osaamista ja mahdollisuuksia hankkia puolueetonta tietoa verkosta ja medioista sekä osaamista ja tietoa terveyden ylläpitämiseen sekä mahdollisuus nauttia musiikista. Minulla on myös koulutukseeni perustuen kielitaitoja ja mahdollisuus matkustaa (jopa ulkomaille).

Osittain yhteiskunnan tarjoamiin mahdollisuuksiin ja valtioon työnantajana liittyen: laaja työterveyshuolto, oma lämmin koti ja bonuksena mökki, hyvä ja terveellinen ruoka, joka on saatavilla joka päivä sekä mahdollisuus peseytymiseen ja saunomiseen ja puhtaanapitopalveluihin. Yhteiskunta tarjoaa myös ilmaisen kirjaston, josta voi lainata kirjoja kotiin, osaamista ja mahdollisuuksia hankkia puolueetonta tietoa verkosta ja medioista sekä mahdollisuuden käyttää näitä palveluja myös mobiilisti, puhelimella.

Lisäksi, edelleen merkittävissä osin yhteiskunnan tukemana, minulla on mahdollisuus käyttää edullista julkista liikennettä ja yhteydet haluamiini kohteisiin ovat hyvät. Ja osin siitä ja hyvästä tulotasostani johtuen minulla on mahdollisuus saada kulttuuripalveluja ja nauttia taiteesta. Myös auto on usein käytettävissäni, kiitos asuinkumppanini. Lisäksi myös metsä on lähellä ja minulla on mahdollisuus liikkua (itsenäisesti) ja harrastaa liikuntaa.

Tiedostan sen, että osittain etuoikeuteni perustuvat siihen, että minulla on hyvä tulotaso ja minulla on sen vuoksi mahdollisuus hankkia myös palveluja omilla varoillani, esim. Terveysvakuuutus. Tulotasoni myös mahdollistaa sen, että minulla on aikaa ja mahdollisuuksia ottaa selvää omista ja yhteiskunnan tarjoamista mahdollisuuksistani. Juuri nyt olen liikuttunut siitä, että minulla on niin paljon etuoikeuksia, että sitä on melkein vaikea käsittää. Ja on ehkä olemassa etuoikeuksia, joita en edes ymmärrä etuoikeuksi.

Yhtä kaikki, olen hyvin onnellinen siitä, että olen olemassa ja olen syntynyt Suomeen, minulla on läheisiä ja olen saanut kaikki nämä etuoikeudet. Olavi Uusivirtaa lainatakseni: “Heii... On niin helppoo olla onnellinen / Heii... Ja tyytyy siihen mitä on”.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Pohjasuru

En enää jaksa odottaa

Ihana kesä saaressa